وای به حاله داور !!!

امروز از سایت یوتیوب داشتم برنامه ی نود موّرخ 26/02/90 رو نگاه می کردم. در آیتم بررسی حوادث بازی تراکتور سازی و سایپا واقعاً به مدت چند ثانیه خوشکم زد، اصلاً باورش برام سخت بود.توو ایران داور بازی ( محسن قهرمانی) رو می خواستن بعد از بازی بازداشت کنند، با پا در میونی آقای مایلی کهن قضیه حلّ و فصل شده!! فکر می کردم دارم خواب میبینم. برای همین تصمیم گرفتم امروز راجع به این موضوع مطلب بنویسم.

این واژه ها چندین ساله که دائماً سره زبون هاست : 

·ما بهترین تماشاگران دنیا رو داریم

·ما دارای فرهنگ غنی هستیم

·ما کشور با تمدّنی هستیم

·مردم ... غیور هستند

·مردم ...

شعار شعار شعار و باز هم شعار، ما بهترین تماشاگران دنیا رو داریم ولی تا فکر میکنند حقی ازشون گرفته شده ، توجّه کردید؟ تازه فکر میکنن حقی ازشون ضایع شده شروع میکنن به فحش دادن و گفتن الفاظ رکیک به خواهر و مادر و زن و بچّه ی داور و یا بازیکن حریف. 11000 صندلی میشکنون و ماشین خبرنگار بیچاره رو داغون میکنن. اینا همش تمدّن و فرهنگه اصلاً غیور بودن رو ثابت میکنه. آقای هوادار تاحالا شده خودت رو چند ثانیه جای داور قرار بدی؟ فکر کن یک عده دارن به تمام هستی و شرفت بی حرمتی می کنند و عزیزترین اشخاص توو زندگیت رو با لفظ کوچه بازاری هرزه خطاب می کنند، چه حالی پیدا می کنی؟ چندساله از تلویزیون داره بازی های اروپایی پخش میشه فقط داورها و مرّبی ها که نباید از این بازی ها نکات آموزنده یاد بگیرن، شماها هم باید از تماشاگری که با زمین فقط به اندازه ی یک تابلوی تبلیغاتی فاصله داره یاد بگیری.

کجای فوتبال دنیا دیده شده که به داور بازی قبل از شروع مسابقه توهین بشه؟ کجا دیده شده که عوامل خدماتی کنار زمین بین دو نیمه بازی نزدیک درب رختکن داوران رکیکترین فحش ها رو نثار داور کنه؟ آخه کجای دنیا آخر بازی داور رو بازداشت و یا تهدید به بازداشت میکنند؟ مدیران عامل باشگاه ها هم یک چیز جالبی یاد گرفتن " این ها هوادارهای واقعی باشگاه نیستند" پس این افراد به طرفداری چه کسی و یا تیمی وارد ورزشگاه شدند؟ این ها همه اش شونه خالی کردن از زیر بار مسئولیت هستش.

یکی از عوامل بازدارنده تخلف، احکام انضباطی هستش.ضربه وارد کردن به داور بسته به نوع ضربه بین 6 ماه تا 2 سال محرومیت داره. در کشور ما ظرف 3 جلسه بازیکن بخشیده میشه. خدا رو شکر لیگ تمام شد چون با این پیشرفتی که طی  2هفته شاهد بودیم، احتمالاً اگر لیگ هنوز ادامه داشت، در ورزشگاه مذکور داور یا اعدام می شد یا تیر باران. منم جای هوادار باشم از این بدتر می کنم، وقتی ببینم هفته قبل صندلی شکستم، ماشین داغون کردم به هرکسی تونستم فحش دادم کسی بهم تو نگفته، هفته بعدش میام از قبل بازی فحش میدم و عوامل دیگر هم میان تا داور رو دستگیر کنند.

یک خاطره و عرضم تمام، 2 ماه پیش داور FAM CUP مالزی بودم دقیقه ی 85 و 86 دو بازیکن از تیم میزبان رو بخاطر بکارگیری الفاظ رکیک نسبت به خودم اخراج کردم در پایان بازی یکی از تماشاگرها خودش رو به پلّه ی نزدیک رختکن رسوند و به صورتم تف انداخت. عیناً ماوقع رو گزارش کردم. دو بازیکن 6 جلسه محروم شدند. و تیم بعلّت رفتار فقط یک تماشاگرش به مدت 4 جلسه از انجام بازی خانگی محروم شد.حالا مقایسه کنید با کشوره خودمون و اتفاقّات رخ داده در لیگ خودمون.

خواهش میکنم واژه فرهنگی – ورزشی رو تا روز پاکی ورزشگاه ها بکار نبرید چون این روز ها این واژه بسیار بیگانه ومتضّاد، با رفتارمون هستش.    

علی دهقانی

  داور ملّی فوتبال